جمع میل فطری به حجاب و غریزه خودآرایی

۱۰ تیر ۱۳۹۸

جمع میل فطری به حجاب و غریزه خودآرایی

فطرت و نهاد پاک زن گرچه به پوشش و احتجاب گرایش دارد، ولی نظام تکوین، برای استحکام کانون خانواده، غریزه خودآرایی و جلوه­نمایی را در طبیعتش تعبیه نموده است. آن­گاه با الهام درونی و فرستادن پیامبران و نازل کردن کتب آسمانی، طریقه صحیح بهره­گیری و اعمال هر کدام از این دو غریزه به ظاهر متضاد را به او معرفی کرده است و بدین صورت، به او فهمانده است که جایگاه خودآرایی، محیط داخلی خانواده و محل پوشش و احتجاب، خارج از خانه و در برابر بیگانگان است.[۱]

خودنمایی صحیح، زینت­بخش خانواده

همان­گونه که بیان شد، تمایل به خودنمایی و جلوه­گری، از نیازهای طبیعی زنان است که اگر به صورت مثبت و صحیح از آن استفاده شود، می­تواند محیط خانواده را گرم نگه دارد؛ اما اگر بی­حد و مرز باشد، نه تنها سازنده نیست، بلکه آفتی است هم برای جامعه و هم برای شخصیت خود فرد.[۲] متعادل­ترین حالت خودنمایی و جلوه­گری زن برای همسرش است، آن هم نه از آن جهت که زن بخواهد بهتر بر مرد تسلط یابد، بلکه او فقط می­خواهد به تسلیم خود بهای بیشتری بدهد، چون محور زندگی­اش عاطفه و مهر است و بهترین پدیده­های این عاطفه و مهر را دوست دارد که نثار شریک زندگی خود کند.[۳] اهمیت زینت کردن و آرایش زنان به حدی است که پوشش بعضی لباس­ها مثل ابریشم و طلا به علت خاصیت زیبایی­شان به زنان اختصاص یافته است.[۴]

خودنمایی فقط در محیط خانواده

اگر زن نیاز به تبرج و خودنمایی را از محیط خانواده بیرون نبرد و طبق دستورات دقیق اسلام در تربیت فرزندان و نگهداری خانه و همسرش کوشش کند، مسلماً محیط خانه به یک محیط سالم و پاک و آرام­بخش تبدیل می­شود، اما زنی که رعایت حجاب و عفاف ننماید و نیاز به تبرج و خودنمایی را به بیرون از خانه بکشاند، به طور آگاهانه یا ناآگاهانه عاملی برای از هم­پاشیدگی و تیرگی کانون خانواده می­گردد و بنیاد خانواده را متلاشی می­سازد.[۵]

[۱]. علی محمدی آشنانی، حجاب در ادیان الهی، ص ۱۷۷٫

[۲]. هما خراسانی، تقاوت­های زن و مرد، ص ۸۶٫

[۳]. احمد حسینیا، راز آشکار، ص ۱۷۴٫

[۴]. احمد طاهری­­نیا، حضور زن در عرصه­های اجتماعی ـ اقتصادی از نگاه آیات و روایات، ص ۱۸۱٫

[۵]. حمیدرضا حاتمی و معصومه حاتمی، نگاه روانی، اجتماعی و اسلامی به مسئله حجاب و بدحجابی، ص ۴۷٫

دیدگاهتان را بنویسید