خرد زنان در زیبایی آنهاست

۳۰ خرداد ۱۳۹۸

امام علی (ع) فرمود: “خرد زنان در زيبایى‏ آنان، و زيبایى‏ مردان در خردهايشان قرار دارد.”[۱]

حدیث شریف در صدد بیان وصف دو صنف از انسان نیست که بفهماند ارزش، محبوبیت، عزّت و عقل زن در زیبایی ظاهری و جمال وی است تا نکوهش او باشد و جمال مرد در عقل اوست تا ستایش وی باشد؛ بلکه این حدیث می­تواند حاوی دستور یا وصف سازنده باشد؛ نه نکوهش. یعنی زن موظف است یا می­تواند، عقل و اندیشه انسانی خویش را در ظرافت عاطفه و زیبایی گفتار و رفتار و کیفیت محاوره و مناظره و چگونگی برخورد و حکایت و… ارائه دهد؛ چنان­که مرد موظف است و می­تواند، هنر خود را در اندیشه انسانی و تفکر عقلانی خویش آشکار سازد.[۲] از سوی دیگر، بهره­گیری زن از زیبایی­های ظاهری و وجودی­اش در تمام مراتب باید به گونه­ای باشد که جلوه­گاه و محل ظهور عقل باشد. یعنی استفاده او از صورت و اندام زیبایش، از زیبایی شهوی و غریزی­اش، بهره­گیری او از عاطفه و محبت و احساس، روی آوردنش به آرایش بدن و لباس، حرکت­های لطیف اندام، ظرایف گفتار و اعمال و توجهش به جایگاه ممتازش و… آیه و نشانه عقل او باشد. عقلی که جوهره و لُبّ انسان را تشکیل می­دهد و ظهور فعلی آن، ظهور انسانیت آدمی است، نه مظهر حیوانیت او. شاید روایتی که بیان می­دارد: «عقولُ النساء فی جمالهنَّ»[۳] به همین نکته اشاره داشته باشد. بدین معنا که ظهور فعلی عقل زن در بهره­گیری صحیح از جمالش امکان­پذیر است و جمال زن باید مظهر اندیشه و جوهره عقل باشد. آن لطایف و ظرایفی که زن می­تواند در صفا و سکون زندگی فردی و اجتماعی و خانوادگی به کار گیرد، مرد در به کارگیری آن یا ناتوان است یا لااقل ضعیف.[۴]

[۱]۱۰۲٫محمد بن علی ابن بابویه (شیخ صدوق)، معانی الأخبار، ترجمه عبدالعلی محمدی شاهرودی، ج۲، ص۸۱٫

[۲]. عبدالله جوادی آملی، زن در آیینه جلال و جمال، ص ۳۳٫

[۳]. محمدباقر مجلسی، بحارالأنوار، تحقیق و تصحیح جمعی از محققین، ج ۱۰۰، ص ۲۲۴٫

[۴]. محمدرضا امین­زاده، جایگاه اخص و ممتاز زن، ص ۷۸ و ۷۹٫

دیدگاهتان را بنویسید